FASHIONCLASH Festival
De 16e editie van FASHIONCLASH Festival vindt plaats van 15 - 17 november 2024 op verschillende locaties in Maastricht. Tijdens dit driedaagse festival krijgt een nieuwe generatie ontwerpers en (podium)kunstenaars uit binnen en buitenland de kans om hun werk te tonen aan een breed publiek. Het programma bestaat uit performances, exposities, fashion films, workshops en talks, en toont projecten die de hedendaagse modecultuur onderzoeken, contextualiseren en vieren.
Fashion Makes Sense
De speelse dubbele betekenis van ‘Fashion Makes Sense’ wil zowel modeontwerpers, de mode-industrie én het publiek vragen om na te denken over de toestand van de (mode)wereld. Wat is het belang en de rol van mode in onze samenleving en hoe kan mode bijdragen aan een betere wereld? Met dit in gedachten ontwikkelt FASHIONCLASH sociale en educatieve projecten die enerzijds zorgen voor actieve participatie van jongeren en andere niet-professionals, en anderzijds maatschappelijke vraagstukken aanpakt - zoals klimaatverandering, eenzaamheid, ongelijkheid en gendergelijkheid.
In de programmering rondom het FASHIONCLASH Festival in Centre Céramique staan de sociale en educatieve thema’s van ‘Fashion Makes Sense’ centraal.
Programma
Vrijdag 15 t/m zondag 17 november | 3e verdieping Centre Céramique
Gratis toegang
Pop-up Atelier, FASHION x Crafts, Kunstbende, Handmade by Schone Kleren Campagne
Het FASHIONCLASH Pop-Up Atelier is een interactieve werkplaats die in april en mei 2024 op de derde verdieping van Centre Céramique actief was. Het activiteitenprogramma, speciaal gericht op jongeren (8 - 30 jaar), bestond uit creatieve workshops die zich richtten op verschillende aspecten van mode - van het maken van mode tot het vergroten van het bewustzijn over mode in relatie tot maatschappelijke kwesties. De resultaten van de workshops zijn tijdens FASHIONCLASH Festival in een multimediale expositie te zien.
FASHION x Crafts is een project waarin jongeren samenwerken met ambachtslieden en samen een kledingstuk, (mode)accessoire of kunstwerk hebben gemaakt. De resultaten, die tijdens een aantal maaksessies zijn gemaakt, worden geëxposeerd.
Eva Immerzeel is de Kunstbende winnaar in de categorie Fashion van 2024. Een selectie van haar outfits wordt geëxposeerd.
De tentoonstelling Handmade van Schone Kleren Campagne is een interactieve tentoonstelling over misstanden in de productieketens van onze kleding. De tentoonstelling vertelt middels de verhalen van jonge kledingmakers over de complexe en uitbuitende werking van de fast fashion-industrie.
Vrijdag 15 november 14:30 – 16:00 | 3e verdieping Centre Céramique
Gratis toegang
Aanmelden via Schone Kleren Campagne
Tijdens de workshop FASHION ACTIVISM neemt workshopleider Sky je mee in de wereld van actievoeren voor een eerlijke kledingindustrie. Hoe ging dat vroeger? Wat is er al gedaan? Wat zijn voorbeelden van fashion activism en hoe kun je zelf meedoen? Alle theorie wordt meteen in de praktijk gebracht door een actieve sessie waarbij je zelf een actie kunt bedenken. FASHION ACTIVISM is een workshop voor mensen die handelingsperspectief zoeken en die iets willen doen tegen het onrecht in de kledingindustrie, de verspilling en overconsumptie. Wil je iets doen met jouw gevoel van onmacht, maar weet je niet waar je moet beginnen? In deze interactieve workshop leer je hoe je jouw stem kunt gebruiken om actief te pleiten voor verandering.
Zaterdag 16 november 11:00 - 12:30, 13:30 - 15:00, 15:00 - 16:30
Aanmelden € 2,50 via FASHIONCLASH Festival
Zondag 17 november 12:00 - 13:30, 14:30 - 16:00, Reveal: 16:00
Aanmelden € 2,50 via FASHIONCLASH Festival
3e verdieping Centre Céramique
TexTiles is een community-art project gericht op jongeren (leeftijd 8 – 30) waarbij deelnemers tijdens maakworkshops hun opvatting of visie over (de toekomst van) Europa uitbeelden in een tegel van textiel. De textieltegels zijn gebaseerd op de afmeting van de tegels van Plein 1992 (afmeting tegel Plein 1992, 40 x 40 cm), een plein in Maastricht vernoemd naar Het Verdrag van Maastricht, dat op 7 februari 1992 werd ondertekend en diende ter oprichting van de Europese Unie. Hiermee werd onder andere de komst van de euro als eenheidsmunt in een aantal Europese landen besloten. In de bestrating van het plein zijn tegels opgenomen met afwisselend het €-teken en het jaartal 1992.
Elke textieltegel staat voor een persoonlijk verhaal, mening of visie over Europa. Het project draagt bij (politieke) bewustwording en dialoog over Europa, talentontwikkeling, kennis over textielbewerking, handwerk technieken, duurzaamheid en upcyling.
De eerste 65 tegels zijn op 6 juni 2024 gepresenteerd op de dag van de Europese verkiezingen. Het doel is om zoveel mogelijk textieltegels te maken om het gehele Plein 1992 mee te kunnen bedekken, voor de volgende Europese verkiezingen.
Zaterdag 16 november 11:00 – 16:00 | 3e verdieping Centre Céramique
Gratis toegang en op inloop-basis
Geen knoop kunnen aannaaien? Een gat in je lievelingstrui? Benieuwd hoe je een rits vervangt, of hoe je een broek korter maakt? Kom dan naar het Schone Kleren Repair Café. Isabel van de Naaierij zit de hele dag voor klaar om je te helpen met al je reparatievragen. Want: hoe langer je je kleren draagt, hoe beter het is voor de kledingindustrie. Daarbij moeten we nodig aan de slag met onze relatie met kleding. Kleding is iets om te koesteren, te onderhouden, eindeloos te repareren of op een andere manier te hergebruiken. Heb je niks in je kast wat kapot is of een tweede leven verdient? Geen probleem. Ook dan kun je al je reparatievragen aan Isabel stellen en helpt ze je met het leren van deze handige nieuwe skills. Het Repair Café is gratis en op inloop-basis te bezoeken.
Zondag 17 novemver 11:00 – 11:15 | Plein 1992/Centre Céramique
Gratis toegang
Paula Dischinger studeerde aan het Institut Français de la Mode in Parijs. In haar ontwerpen staat het menselijk lichaam, met een focus op conceptontwikkeling en onderzoek van haar omgeving, centraal. Ze is erg geïnteresseerd in performance art als groot communicatiemiddel waarbij direct contact kan ontstaan zowel met en tussen mensen.
‘HUMAN HERD' kan worden omschreven als een wandeling waarin niemand ooit alleen loopt. Elkaar actief ontmoeten en meebewegen met de stroom is van wezenlijk belang, al is het natuurlijk niet verplicht om iemand binnen de kudde (herd in het Engels) te blijven volgen; er is altijd ruimte en vrijheid om te rusten. De plaats die iemand inneemt in de kudde is nooit hetzelfde, nooit definitief. De persoon die je volgt kan zomaar veranderen en daarmee verandert alles. Maar toch blijft er hoop op het vinden van een ritme binnen de kudde. Want als iedereen geluid maakt en zich laat horen, kunnen deze geluiden een harmonie vormen die zich door de hele ruimte, en dus de hele kudde, verspreidt.
Zondag 17 november 13:30 – 14:30 | Begane grond Centre Céramique
Gratis toegang
Tijdens deze Talk (Engelstalig) vertellen deelnemers van verschillende Fashion Makes Sense participatieprojecten over hun ervaringen. Larissa Schepers is creatief producent van FASHION x Crafts, een project in Tilburg waarin jongeren samenwerken met ambachtslieden, Lianca van der Merve deed mee aan de Fashion Film Bootcamp (juni 2024) en maakte vervolgens een korte fashion film, The CLASH House deelnemer Megan van Engelen ontwikkelde een mode performance en Samuel Valor Reyes bedacht, samen met FASHIONCLASH, het concept voor de Afterparty van het festival. Deze Talk wordt gemodereerd door Mara van Nes.
Zondag 17 november 14:45 – 15:15 | Souterrain Centre Céramique
Gratis toegang
Yorvique Macaay, ook bekend als ‘Dictator of Art’, is een multidisciplinaire kunstenaar uit Willemstad, Curaçao. Momenteel studeert hij af aan de Toneelacademie Maastricht. Zijn werk zoekt de grenzen tussen vrijheid en macht op en hoe deze elementen met elkaar verbonden zijn. Het oog, een terugkerend symbool in zijn werk, weerspiegelt zijn nauwgezette aanpak. Zijn multiculturele opvoeding, waarin verschillende talen, waarden en tradities centraal stonden, verrijkt zijn werk. De afgelopen drie jaar heeft Yorvique zich verdiept in de wereld van mode, waarbij hij zich richt op handwerk en onderzoek doet naar de relatie die mensen hebben met kleding.
‘Dictator of Art: MUSES' is een fashion performance en een collectie die de essentie van mode herdefinieert. De collectie viert de transformerende kracht van mode als medium voor zelfexpressie en identiteit. Yorvique onderzoekt hoe kleding verder kan gaan dan functionaliteit en ons onze persoonlijke fantasieën en unieke alter ego’s kan laten omarmen. De collectie gaat dieper in op zowel positieve prestaties als uitdagingen binnen de modewereld, met als doel mensen te inspireren en in contact te brengen met elkaar. Volgens Yorvique verdient iedereen het om de ‘MUSE’ van diens eigen leven te zijn.